Thursday, April 26, 2012

::Selami Nawaitu itu::

...BISMILLAHIRRAHMANNIRRAHIM...

Rasulullah SAW ada mengatakan dalam riwayatnya::
undefined
ertinya: “Dari Abi Atikah, dari Anas, ia berkata: “Rasulullah saw bersabda: “Carilah ilmu sekalipun ke negeri China” (HR. Baihaki).

Dan sabda Baginda yang bermaksud::
tuntulah ilmu dari buaian hingga ke liang lahad...

Betapa tinggi level ilmu disisi ALLAH SWT...Subhanallah...dengan ilmu kita dapat menentukan pekara yang baik..dan yang buruk..benda yang betul dan yang salah...ilmu jugalah penentu landasan hidup yang sebenar...tanpa ilmu maka hilang lah kewarasan...musnahlah kehidupan...


banyak contoh-contoh negatif dan positif yang boleh di lihat pada dunia masa kini...dan kita juga jelas bahawa ianya berlaku atas dasar pengetahuan yang cetek...whether  akademik ataupun pengajian islam...inilah dunia kita kini yang hidup dan bercambah dalam realiti...depan mata kita sendiri...


mungkin masih ada dikalangan kita yang berfikiran bahawa menuntut ilmu itu adalah sekadar untuk mendapakan sesuatu pekerjaan atau hanyalah untuk target gaji yang lumayan...atau juga mungkin ada yang berpendapat bahawa untuk apalah wanita itu belajar sehingga ke menara gading...walhal pada akhirnya nanti akan masuk ke dapur juga sebagai tukang masak kepada suami dan anak-anak...??



lihatlah...jelas...jelas ternyata bahawa idea-idea dan pemikiran kita pada waktu ini lemah..kerana hanya memfokuskan sesuatu benda hanya pada kepentingan luaran sahaja tanpa menyelami dasar dan tujuan sebenar mengapa wajib bagi lelaki dan wanita..yang tua dan yang muda..juga anak-anak kecil itu untuk menuntut ilmu selagi nyawa masih di kandung badan...


ingatlah wahai sahabat-sahabat seperjuangan sekalian...tajdidkan lah niat kita...muhasabah kembali..apa sebenarnya tujuan kita menuntut ilmu..adakah sebagai tanda yang kita adalah seorang budak yang terpelajar yang berijazahkan universiti-universiti yang unggul??atau sekadar untuk berbangga dengan kepakaran yang kita kecapi ini??jangan...jangan menyimpan niat atau prasangka sebegitu...kerana..fikirlah...bahawa ada lagi generasi yang akan datang..yang datang dan muncul selepas kita...dari kita..dan untuk kita...merekalah anak-anak kita nanti...yang akan meneruskan apa yang bakal kita turunkan kepada mereka...itulah ilmu...wasiat yang tiada nilainya...yang tidak boleh dijual beli...



inilah generasi yang bakal dilahirkan kelak...



mereka ibarat kain putih..kitalah yang mencoraknya...

ajarkan mereka ilmu agama..didik mereka mengenali PenciptaNya...

pupuk kecintaan mereka terhadap Yang Maha Esa...

kerana merekalah yang akan mendoakan kita kelak...
anak kecil inilah ibarat cermin akan orang tuanya...


segalanya ditangan kita....



dan janganlah juga belajar hanya lah untuk persediaan untuk menduduki peperiksaan penilaian sahaja...kerana dengan bersikap sedemikian..ilmu pengetahuan kita akan terbatas dengan apa yang terpampang di buku sahaja...dunia ini luas...dan persoalan-persoalan dunia luar amat banyak...kita lah jua yang akan menjawabnya...setiap bait kata yang kita keluarkan..setiap hujah yang dilontarkan itulah yang akan jadi penilaian buat mereka...maka..fikirkanlah...

carilah ilmu Allah yang Maha Luas ini...


sama-samalah kita muhasabah diri...buka minda dan fikiran...siapa lagi yang ingin diharapkan untuk mengubah dunia,..kalau bukan kita...semoga segala ilmu dunia dan akhirat kita seimbang dan seiring dengan syariat Allah SWT..moga DIA melimpahi keredhoannya dan limpah barakahNya pada kita semua..amin yaa rabbal alamin...






Wednesday, April 18, 2012

...perjalanan hari...

BISMILLAHIRRAHMANNIRRAHIM...

Sebesar-besar kesyukuran dipanjatkan buat sang 'khaliq'...
Yang Maha Berkuasa atas segala sesuatu...dan ucaplah 'Alhamdulillah' atas segala nikmat yang di rasai...

2 3 hari ni macam-macam yang berlaku kat mesir ni...2 hari lalu tanggal 16 April 2012...ada sambutan "yaum nassim" yang saya sendiri kurang jelas tentang asal usul sambutan itu...mengikut cerita yang sampai ke telinga saya sendiri..ini adalah hari di mana seluruh masyarakat arab 'non muslim' (golongan yang bukan Islam) bergembira diatas kesedihan umat Islam yang mana kononya pada hari itu ialah hari kewafatan Rasulullah S.A.W..dan pada hari ini juga lah khabarnya mereka akan bermandi-mandian di pantai atas kepercayaan 'pembuangan sial' yang pada mereka dapat mensucikan diri barangkali lah yaa..

..WALLAHU A'LAM BISSOWAB..



himpunan manusia yang berpusu-pusu ke tepi pantai...berkelah dan 
bersuka ria bersama rakan-rakan dan keluarga...


lokasi yang lazimnya menjadi tempat pilihan untuk meluangkan masa bersama keluarga
bertepatan dengan hari cuti am bagi penduduk mesir...



Dan pada awal pagi tadi sewaktu dalam perjalanan menuju ke kelas tutorial yang diadakan di markaz pelajar malaysia di sini..berlaku insiden angin kencang yang sekaligus membawa pepasir pantai menjadi debu-debu yang berterbangan...angin itu juga menyebabkan sampah-sampah bertebaran di sekitar kawasan...bagai layang-layang terputus talinya..hehe...(^_^)


pakcik tolak basikal tu bawa sampah..kesian..sampah-sampahnya 
pun ada yang dibawa angin lalu...







keadaan jalan raya yang bersepah...



kawasan cafe syisya-syai pun dicemari pasir dan plastik...



hehe...tak ketinggalan juga antara mangsa-mangsa ribut pasir pagi tadi...
(^_^)
cyan 'ibnu-ibnu sabil' ni..tunggu bas nak pegi kelas 
setengah jam..

Hmm...beralih lak ke kuliah azhar...lepas kelas madah 'fiqh muqaran' tadi kuliah ada mengadakan majlis..sebenarnya saya tak berapa pasti sangat juga majlis sempena apa..tapi kalau tidak silap pandang..majlis tu sempena majlis hujung tahun laa...yalah..kuliah dah habis dah untuk tahun ni..tinggal nak tunggu imtihan semester 2 ja lagi...sempat tengok sekejap mata ja majlis tu memandangkan kami ada kelas tutorial 'hadith ayat ahkam' yang masih perlu dihadiri...


beginilah keadaan majlis yang diadakan pagi tadi...sederhana tapi meriah...

ni la 'banner' berkenaan majlis yang dilangsungkan pagi tadi...

so...kesimpulannya 'jauh perjalanan luas pemandangan'..banyak pengalaman menarik yang sepanjang berada di sini...alhamdulillah...dah masuk 4 tahun duduk di mesir..terasa kasih lahir dari hati nan kecil ini..
pada bumi yang penuh sejarah dan karamah ini..semoga segala ilmu dan pengalaman bakal jadi penguat semangat untuk terus menimba ilmu di sini selagi waktu masih berbaki...

ALLAH S.W.T Berfirman::


yang bermaksud::

Dan tidaklah (betul dan elok) orang-orang yang beriman keluar semuanya (pergi berperang); oleh itu, hendaklah keluar sebahagian sahaja dari tiap-tiap puak di antara mereka, supaya orang-orang (yang tinggal) itu mempelajari secara mendalam ilmu yang dituntut di dalam agama, dan supaya mereka dapat mengajar kaumnya (yang keluar berjuang) apabila orang-orang itu kembali kepada mereka; mudah-mudahan mereka dapat berjaga-jaga (dari melakukan larangan Allah).
(At-Taubah 9:122)

..WALLAHU TA'ALA ALAM..

Saturday, April 14, 2012

...Salam Imtihan...

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM...

Memandang pada detikan jarum saat pada jam dinding...sehelai demi sehelai kertas kalendar di koyak...sedar tak sedar...dah hampir masuk bulan 5...bagi "ibnu sabil" yang berada di sekitar bumi Anbiya yang penuh rahmat ini akan terasa getarannya...kerana bakal bersua dengan minggu fatrah imtihan...

time-time macam ni lah kuliah sesak dengan siswa-siswi sebab nak amik muqarrar la katakan..banyaklah muka-muka yang tak dikenali muncul..hehe..biasala tu..dah jadi kebiasaan di sini lantaran kuliah yang tak wajib tuk dihadiri...tapi Alhamdulillah setakat ni kuliah tak pernah sunyi dari kehadiran pelajar-pelajar malaysia...al-maklumlah..datang dari jauh..terasa rugi kiranya untuk tidak memanfaatkan waktu-waktu yang berbaki selama masih di sini...kerana bukan semua orang mendapat peluang untuk menjejakkan kaki di Universiti Al-Azhar Syarif ini walaupun ramai yang menyimpan keinginan untuk itu...maka bersyukurlah kita...Alhamdulillah...
suasana sekitar kuliah 

 keadaan dalam kelas kuliah


sesak sampai ke luar pintu untuk mendapatkan muqarrar

so..semester ke-2 ni ada 10 subjek semuanyaa untuk diduduki...berdebar juga rasa hati...tapi tiada yang mustahil dengan usaha dan tawakkal di samping perbanyakkan doa..Insyaallah..


madah::QADAYA..USUL FIQH..FIQH SYAFIE..HADITH AHKAM..
FIQH MUQARAN..



madah::NAHU..QADAYA..


عن أبى هريرة رضى الله عنه قال‏:‏ قال رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم‏:‏ “ من سلك طريقاً يلتمس فيه علماً سهل الله له طريقاً إلى الجنة” رواه مسلم‏.‏



SALAM IMTIHAN BUAT SEMUA...mohon iringan doa kalian...

Friday, April 13, 2012

...sanah helwah...

Allahuakbar...Allahuakbar...walillahilhamd...
Alhamdulillahirabbilalamin...puji-pujian dan kesyukuran dipanjatkan kepada Allah..Tuhan Yang Maha Kaya...
kerna masih memberi kita nafas baru..udara baru..dan kehidupan baru..

Dengan celikan mata pertama pada tanggal 6 April 2012...diri ini membuka lembaran baru sebagai seorang yang masih dalam lingkungan Kasih dan Sayang Illahi..kerana diri masih berkelayakan untuk di beri limpah nikmat Yang Maha Agung...

Maka bertambahlah 1 lagi jangka hayat untukku terus mengorak langkah..membina keyakinan diri..
peluang untuk terus dan terus memperbetulkan rohani..dengan iringan doa dari kedua orang tua yang jauh di mata..suluhan kejayaan dari sahabat-sahabat handai..serta curahan semangat yang tak henti-henti dari insan tersayang..terima kasih semuanya...syukran jazilan atas segalanya...


nikmat hidup ini sebenarnya indah..di sini kita bermula..disini lah kita mengembara..di sinilah jua akhirnya...
hanya dengan 1 tujuan..MENCARI KEREDHAAN TUHAN..
semoga segala kesengan..kepayahan..suka..duka..onak..duri..yang telah kita lalui ini akan menjadi kenangan manis buat diri kita semua..juga iktibar untuk kita renungi bersama..

Seiring dengan kegirangan hati dengan menyambut hari lahir ini..janganlah kita alpa untuk mengiringi doa kepada mereka-mereka yang telah tiada..kirimkanlah walau hanya sealunan AL-FATIHAH..dan ketuk-ketuklah gerbang jiwamu dengan memperbanyakkan zikir dan tahajjud kepada ALLAH S.W.T..


Semoga kita semua diberkati..Amin yaa rabb...

Friday, December 16, 2011

Manfaatkan kewujudannya...

"...WANITA HIASAN DUNIA..SEINDAH HIASAN ADALAH WANITA SOLEHAH..YANG AKAN MEMBAHAGIAKAN SYURGA..."


inilah antara bait-bait lagu yang sering berkumandang di corong-corong radio yang bisa membuatkan pendengarnya tersenyum dengan susunan kata bersulamkan melodi yang indah...merdu...dan syahdu....alangkah beruntungnya diri bergelar 'wanita solehah'..

Alhamdulillah...melihat pada arus kemodenan yang semakin pesat di negara tercinta ini...dengan kecanggihan teknologi yang semakin hari semakin bercambah...bangunan-bangunan yang kian  tinggi mencakar langit...gah berdiri melambangkan kemajuan...Alhamdulillah...masih ada kesedaran dalam diri masyarakat kita tanda keimanan yang masih terbuku dalam qolbu...program-program realiti yang berguna, berfaedah, bermanfaat terus menerus dan semakin rancak diwujudkan...timbul rasa bangga di hati melihatkan perubahan yang sebegini..apatah lagi di negara sendiri...yang mana sebuah negara yang membawa ikon Islam...Alhamdulillah....

Banyak program-program yang berkisarkan keagamaan telah berlangsung di kaca-kaca tv sepertinya program USTAZAH PILIHAN..dan yang masih fresh iaitu program SOLEHAH yang baru menutup tirainya pada malam tadi...amat tidak disangka-sangka, rupanya ramai diantara kita yang mempunyai bakat yang terpendam...memberi motivasi...berceramah..serta menghuraikan dan melontarkan hujah-hujah yang bernas...pepatah melayu ada mengatakan::"belakang parang juga akan tajam jika selalu di asah".. dan begitu jugalah kita...inilah antara  matlamat dan cita-cita yang besar yang ingin dicapai oleh penerbit-penerbit rancangan seperti ini...

Rancangan dakwah dan kerohanian sebeginilah yang seharusnya dimantapkan dan haruslah diberi sokongan penuh oleh semua golongan tak kira tua, muda, kecil mahupun yang besar...teramat luas dan mendalam sekali mesej-mesej yang cuba disampaikan oleh para peserta..demi untuk membentuk kembali generasi Islam yang utuh dan bersatu untuk merubah dunia..."melentur buluh itu..biarlah daripada rebungnya"...



calon-calon ustazah pilihan musim pertama...


mudirah dan mursyidah ustazah pilihan..DR.RUBIAH K.HAMZAH (baju merah)
PROF.DR MUHAYA MUHAMMAD (baju biru)
dan USTAZAH ZAWIYAH HASSAN (baju pink) serta pengacaranya
SITI ROHANI SURANI (baju kuning)


finalis Ustazah Pilihan musim pertama...dan tahniah buat UP Firuz yang telah menjadi juara..


barisan peserta program solehah di astro tv Alhijrah ch114..

kumpulan khadeejah

kumpulan aishah

dan tahniah buat para pemenang...

Dengan harapan yang tinggi menggunung...setinggi Gunung Kinabalu negeriku di Bawah Bayu...sama-samalah memartabatkan Ad-Diin kecintaan kita ini...semoga program-program dakwah kerohanian seperti ini akan lebih giat dijalankan dan semoga dapat keberkatan dari Allah SWT...dan semoga obor panji Islam akan semakin marak dan membara di hati setiap yang bergelar khalifah di bumi Tuhan ini...

A019
Sesungguhnya agama (yang benar dan diredai) di sisi Allah ialah Islam. Dan orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang diberikan Kitab itu tidak berselisih (mengenai agama Islam dan enggan menerimanya) melainkan setelah sampai kepada mereka pengetahuan yang sah tentang kebenarannya; (perselisihan itu pula) semata-mata kerana hasad dengki yang ada dalam kalangan mereka. Dan (ingatlah), sesiapa yang kufur ingkar akan ayat-ayat keterangan Allah, maka sesungguhnya Allah Amat segera hitungan hisabNya. (A-li'Imraan 3:19)

nyam3x....SEDAPNYAA~!!

Keheningan petang hari amat menyentuh jiwa...bertemankan segelas teh susu...aku duduk di atas sofa...melihat peti televisyen yang sedari pagi lagi bersuara...duduk....minum...dan...aku menjamah sebiji tart kelapa...hmm...sedap~!!memang sedap~!!

Sambil makan sambil aku terus merenung tart itu...seakan terasa sesuatu yang mengajakku untuk mencuba resepi ini..bagaimanalah agaknya yaa..??kata orang...''tak kenal maka tak cinta''..so, aku pun menerjah google mencari resepi tart kelapa ini...al-maklumlah..kepesatan teknologi sekarang ni memudahkan kita untuk mencari apa jua maklumat...yalah, bak kata mat salleh...''everything is in your hand''...cewah..kata orang melayu plak...''segalanya di hujung jari anda''...wah...bayangkanlah pesat tak pesatnya dunia sekarang...walaubagaimanapun, gunakanlah segala kebaikan dan kepentingan teknologi ni dengan jalan yang betul...bukan sebaliknya...

Natijah dari penerjahan yang dilakukan sebentar tadi, Alhamdulillah...aku berhasil menemukan resepi untuk membuat tart...dan teramat teruja untuk sama-sama berkongsi...jom kita try buat...!!

::BAHAN-BAHAN MEMBUAT DOH::
  • 800gm tepung gandum
  • 500gm mentega
  • 1 biji telur
  • 1 biji kuning telur
::BAHAN-BAHAN UNTUK FILLING @ INTI::
  • 125gm mentega
  • 300ml susu
  • 80gm gula
  • 90gm kelapa kering
  • 5 biji telur
::cara menyediakan doh::

pukul mentega dan gula sampai hampir-hampir gebu..
masukkan telur dan kacau hingga sebati..
kemudian, masukkan tepung dan gaulkan lagi sehingga sebati..
terapkan mengikut ketebalan anda sendiri, tapi jangan tebal sangat nanti tak ranggup tak sedap..
dan, masukkan kedalam acuan tart dan cucuk adunan menggunakan garfu supaya doh tak menggelembung..
untuk kulit tart yang ranggup, masukkan adunan doh kedalam peti sejuk sebentar arround 10-15 minit..


::cara menyediakan filling @ inti::

gaulkan semua bahan sehingga sebati..kemudian masukkan ke dalam kulit doh tadi..
kemudian bakar dalam ketuhar selama 25-30 minit sehingga tart kelihatan sedikit keperang-perangan..
and last, tart anda bolehlah dihias mengikut kreativiti masing-masing...



sekian...SELAMAT MENCUBA....~!! pasti "nyam3x...sedapnyaaa"...


Tuesday, December 13, 2011

Benih-benih cinta...

Cahaya lampu neon yang berbaris di sepanjang jalan menyerikan lagi suasana malam di bandar Kota Kinabalu...berkelip-kelip cahaya colourlite yang berjuntaian di badan-badan bangunan...menggamit anak mata untuk menoleh kiri dan kanan...Oh~! indahnya tanah tumpah darahku ini...Subhanallah.......

Keluar dengan family hanya sekadar membeli sedikit keperluan...sempat singgah di kedai buku...rak demi rak di singgahi...terhenti di sebuah rak bahagian buku-buku ilmiah islam...tertarik hati untuk merembat 1 2 buku...disebabkan kecintaan dalam diri terhadap buku-buku mula bercambah di hati...akhirnyaa...................


bermacam-macam doa dalam ni...best~!!

yang ni pun best...banyak rupanya jenis solat-solat sunat...


yang ni beli di wisma muis haritu..kitab feqah islam
semoga sentiasa berada dalam landasan iman..

yang ni pun beli di wisma muis..sebagai persediaan diri 
dan bacaan tambahan..


Semuanya hanya sebagai bacaan tambahan lantaran diri masih bergelar mahasiswi...namun tidaklah ilmu itu sesekali terbatas pada buku kuliah sahaja...pengetahuan am sebagai sampingan dan persediaan menghadapi dunia luar yang sangat sarat dengan persoalan yang sungguh open ataupun kata lainnya soalan yang up to date...



Semoga pasu harapan yang berbibitkan benih-benih cinta ini sentiasa disirami dengan hujan keminatan yang bisa mengeluarkan akar-akar pengetahuan yang kuat dan kukuh dalam hati...

Dan akan ku semai CINTA ini selamanya...................






Monday, December 12, 2011

::andai DIA bisa bicara::



DIA...Al-Quran itu....
Tinggi, suci, terpelihara....
Sanjungan para Anbia, Kalam Yang MAHA PENCIPTA....
Kerna itu Mukjizat yang mulia buat KekasihNya....
Amanah buat seluruh makhlukNya....
Agar tersuluh lorong-lorong gelap....
Agar menjadi penenang kegundahan tatkala jiwa kelam....


DIA...Al-Quran itu....
Yang dahulunya ditentangi dengan penuh kekerasan...
Oleh golongan-golongan yang buta hatinya....
Namun...Al-Quran itu dipertahankan....
Kesuciannya tak pernah dinodai....
Kebenarannya terbukti.....
Dan pasti....


DIA...Al-Quran itu....
Yang dahulunya menjadi nyanyian merdu, syahdu....
Terngiang-ngiang di telinga....
Menjadi novel kisah cinta yang Agung....
Tak pernah jemu menjadi bacaan....
Berlinangan, bercucuran airmata mengenanginya....
Dengan sepenuh jiwa memahami maksud yang tersurat dan yang tersirat di sebaliknya....
Walaupun terkadang masih ada yang tak tercapai dek akal manusia....
Sungguh~!! A l-Quran itu menyentuh pencintanya....





Namun kini....
DIA...Al-Quran itu....
Tersusun indah dia atas para....
Berdebu, usang, bersendirian....
Al-Quran itu kesunyian....
Namun DIA Al-Quran itu tetap bersabar...
Menanti...dan terus menanti....
Dipendamkan rindu pada pencintanya....
Suara dan tangisan pembacanya yang sekian lama menghilang....
Bermonolog sendiri tanpa teman....
DIA Al-Quran itu sungguh amat merindui mereka....
Andai sahaja Al-Quran itu bisa berkata-kata....
Nescaya dia akan meluahkan rindunya itu....
Namun..Al-Quran itu hanya pasrah dan tunduk pada PENCIPTANYA....
Sementara terus berharap agar si pencinta itu datang kembali menemaninya seperti DULU.....