Photobucket

Thursday, November 3, 2011

MENGAPA HARUS MENGELUH??

Kenapa  harus aku mengeluh??
Dulu..ibu melahirkan ku tanpa sebarang keluhan..
Dia mengandungkanku selama 9 bulan... semakin hari,aku  semakin membesar dalam rahimnya..dan berat ku pun makin bertambah..ternyata tiada sedikit keluhan pun yang ku dengari dari ibu..


Kenapa harus  aku mengeluh??
Kononnya penat bekerja...banyak urusan...oh...kenapalah susah untuk mencari wang??
Alangkah baiknya jika wang itu siap tersedia tanpa perlu di usaha..huuuuhhhh~~!!

Kenapa harus aku mengeluh??
Kononnya telah seringkali berdoa..tiap hari berdoa...namun hajat tidak juga dikabulkan...                                 Harus bagaimana untuk cepat dikabulkan??haihhhh~~!! Putus harapan....

Kenapa harus aku  mengeluh??
Melihat kehidupan orang senang...semua yang dihajati bisa di miliki...tapi aku???
Hanya bisa memandang...biarpun Cuma sebelah mata...apalahhh nasib diri ini...huuuhhuuu~~!!!

Kenapa harus aku  mengeluh??
Bilamana timbul tanda tanya di diri...kenapa aku tak seperti dia??kenapa aku tak secantik dia??kenapa aku tak sesempurna dia??kalaulaaaahhh aku jadi macam dia kan best....hmmmmmmmm~~!!

Mengapa  harus ada KENAPA?? Mengapa harus persoalkan segalanya??kenapa kita tidak tanya pada diri sendiri??bukankah pertanyaan itu untuk diri kita??

Ketikamana penat lelah bekerja..kenapa kita tidak niatkan kepenatan itu sebagai suatu sedekah??bukankah itu salah satu ibadah??yang punya ganjarannya yang tersendiri...
Dan di ketika doa lambat di kabulkan..kenapa harus putus asa??tidak yakinkah kita bahawa DIA itu
Maha Mendengar??cukupkah kebaikan kita untuk berhenti berharap??memadaikah permintaan tanpa usaha??

Kenapa harus mengeluh melihat kesenangan orang..mengapa perlu iri hati??terfikirkah kita bahawasanya kebendaan adalah bersifat sementara??mungkin hari ini Tuhan beri kelebihan padanya..siapa tahu esok lusa giliran kita??Cuma yang perlu hanyalah ketaqwaan kita sebagai tanda kesyukuran atas segala yang kita ada...

Usah bicara soal kelebihan dan  kekurangan kerna itu hanyalah pinjaman semata...tiap orang punya ciri tersendiri..yang baik  sebagai contoh..yang buruk sebagai pedoman..mengapa harus bicara tentang kelebihan,sedangkan kekurangan itu di pinggirkan??ketahuilah..di sebalik kekurangan itu menyimpan  1001 hikmah yang istimewa..

‘’WHEN YOU THINK YOU CAN,THEN YOU CAN CHANGE  A FANTASY INTO REALITY’’...insyaAllah...



No comments:

Post a Comment